Συμβουλές Υγείας / Σύμπλεγμα βιταμινών Β.

Σύμπλεγμα βιταμινών Β.

ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ ΒΙΤΑΜΙΝΩΝ Β

Αποτελείται από μια ομάδα οκτώ υδατοδιαλυτών βιταμινών:

Θειαμίνη Β1, Ριβοφλαβίνη Β2, Νιασίνη Β3, Παντοθενικό οξύ Β5 , Πυριδοξίνη Β6,Φολικό οξύ, βιοτίνη και Κοβαλαμίνη Β12. Η δράση τους είναι κυρίως συνεργιστική. Ως εκ τούτου, ένα σκεύασμα πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β θα πρέπει να περιέχει στη σωστή αναλογία τις κυριότερες -εάν όχι όλες-βιταμίνες του συμπλέγματος.

Το σύμπλεγμα των βιταμινών Β είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη του ανθρώπινου οργανισμού καθώς συμμετέχει στον μεταβολισμό λιπών, υδατανθράκων και πρωτεινών. Επιπροσθέτως, παίζει σημαντικό ρόλο στη φυσιολογική κατάσταση και λειτουργία των ερυθρών αιμοσφαιρίων, του δέρματος, του πεπτικού συστήματος, του νευρικού συστήματος και των μαλλιών.

Ανεπάρκεια βιταμινών του συμπλέγματος μπορεί να οδηγήσει σε δερματίτιδα, ψυχικά νοσήματα, αναιμία και κατάθλιψη. Ωστόσο , λόγω της υδατοδιαλυτότητας τους αποβάλλονται από τον οργανισμό μέσω των ούρων με αποτέλεσμα να μην προκαλούν σοβαρές παρενέργειες.

ΘΕΙΑΜΙΝΗ (ΒΙΤΑΜΙΝΗ Β1)

Χρήσεις.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Συμμετέχει στην ανάπτυξη και την καλή λειτουργία του δέρματος, των μαλλιών και του αίματος.Επίσης λόγω της συμμετοχής της στη σύνθεση της ακέτυλοχολίνης, ενός σημαντικού νευροδιαβιβαστή, είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία των νεύρων και της μνήμης.

Πηγές.

Η μαγιά μπύρας είναι η πλουσιότερη πηγή σε βιταμίνη Β1

Ανεπάρκεια.

Έλλειψη θειαμίνης μπορεί να οδηγήσει στην ασθένεια μπέρι-μπέρι ( νόσος του νευρικού συστήματος), καθώς και σε διάφορες νευρολογικές διαταραχές.

ΡΙΒΟΦΛΑΒΙΝΗ (ΒΙΤΑΜΙΝΗ Β2)

Χρήσεις.

Απαραίτητη για τον μεταβολισμό των ζαχάρων, των πρωτεινών και του σιδήρου.Συμβάλλει στην ανάπτυξη των νευρικών κυττάρων καθώς και των ερυθρών αιμοσφαιρίων.

Πηγές.

Η μαγία μπύρας έχει τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε ριβοφλαβίνη και ακολουθούν τα ζωικά συκώτια. Παρότι η περιεκτικότητα της στα γαλακτοκομικά προιόντα δεν είναι μεγάλη, ο ανθρώπινος οργανισμός λαμβάνει τη μισή επιθυμητή ημερήσια περιεκτικότητα απο αυτά.

Ανεπάρκεια.

Εμφανίζεται μαζί με ανεπάρκεια άλλων βιταμινών του συμπλέγματος και περιλαμβάνει δερματικά προβλήματα, νευρικές διαταραχές , ξηροφθαλμία καθώς και διαταραχές στην όραση.

ΝΙΑΣΙΝΗ (ΒΙΤΑΜΙΝΗ Β3)

Χρήσεις.

Απαραίτητη για την καλή λειτουργία του δέρματος, του νευρικού συστήματος καθώς και για τον σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Προστατεύει το ήπαρ απο την υπερβολική κατανάλωση αλκοολούχων.

Πηγές.

Το κρέας , οι σαρδέλες, το σκουμπρί καθώς και τα φρούτα με τα λαχανικά περιέχουν αρκετή ποσότητα νιασίνης για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Ανεπάρκεια

Έλλειψη νιασίνης προκαλεί μια δερματική νόσο την πελάγρα ( κοκκινίλες, στοματίτιδα αλλά και ψυχολογικές διαταραχές). Ομάδες υψηλού κινδύνου είναι οι αλκοολικοί, οι ηλικιωμένοι και οι υποσιτιζόμενοι ( ειδικά σε πρωτείνες).

ΠΑΝΤΟΘΕΝΙΚΟ ΟΞΥ (ΒΙΤΑΜΙΝΗ Β5)

Χρήσεις

Απαραίτητο για τον μεταβολισμό υδατανθράκων,λιπών και πρωτεινών. Παίζει σημαντικό ρόλο στη καλή υγεία του νευρικού και του ανοσοποιητικού συστήματος. Βοηθάει στη διατήρηση της καλής υγείας των μαλλιών, όπως επίσης και στη διατήρηση του χρώματός τους.

Πηγές.

Πλούσια σε παντοθενικό οξύ εiναι η μαγιά μπύρας, τα φρέσκα λαχανικά, το κρέας αλλά και ο βασιλικός πολτός.

Ανεπάρκεια.

Σπάνια παρατηρείται ανεπάρκεια σε παντοθενικό οξύ.

ΠΥΡΙΔΟΞΙΝΗ (ΒΙΤΑΜΙΝΗ Β6)

Χρήσεις

Συμμετέχει σχεδόν σε όλες τις βιοχημικές διεργασίες του οργανισμού μας. Είναι πολύ χρήσιμη για την αντιμετώπιση της κατακράτησης υγρών ως ήπιο διουρητικό και παρεμποδίζει τη δημιουργία πέτρας στα νεφρά. Μετριάζει τα συμπτώματα της κατάθλιψης και ενισχύει το ανοσποιητικό σύστημα καθώς συμμετέχει στην παραγωγή αντισωμάτων.

Πηγές

Η μαγιά μπύρας, οι φακές και το μοσχαρίσιο συκώτι περιέχουν τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε βιταμίνη Β6.

Ανεπάρκεια

Έλλειψη της οδηγεί σε ξηρότητα στόματος, κατακράτηση υγρών καθώς και δημιουργία πέτρας στα νεφρά.

ΦΟΛΙΚΟ ΟΞΥ

Χρήσεις

Απαραίτητο στοιχείο για τη σύνθεση του γενετικού υλικού των ερυθρών και λευκών αιμοσφαιρίων. Επίσης είναι απαραίτητο για τη φυσιολογική ανάπτυξη του εγκεφάλου, του νευρικού συστήματος και του σκελετού του εμβρύου.

Πηγές

Πλούσια σε φολικό οξύ είναι τα λαχανικά, η σόγια και τα ζωικά συκώτια.

Ανεπάρκεια
Η ανεπάρκεια σε φολικό οξύ είναι πολύ συνηθισμένη καθώς δε γίνεται ευρεία κατανάλωση λαχανικών. Οδηγεί σε μείωση του αριθμού των ερυθρών αιμοσφαιρίων και σε πνευματικές δυσλειτουργίες κυρίως σε ηλικιωμένους.

Ωφελημένοι από σκευάσματα φολικού οξέος είναι κατηγορίες πληθυσμών που παρουσιάζουν μειωμένη αξιοποίηση φολικού οξέος, όπως είναι οι έγκυες και οι ηλικιωμένοι.

Π-ΑΜΙΝΟΒΕΝΖΟΙΚΟ ΟΞΥ (PABA)

Χρήσεις

Βρίσκει χρήση ως φίλτρο αντιηλιακής προστασίας σε κρέμες και λοσιόν. Επίσης επαναφέρει τα γκρίζα μαλλιά στο αρχικό τους χρώμα..

Πηγές

Βρίσκεται στη μαγιά μπύρας, στο συκώτι, στα αυγά και στο σπανάκι.

Ανεπάρκεια.

Είναι πολύ σπάνια η ανεπάρκεια σε αυτήν τη βιταμίνη.

ΚΟΒΑΛΑΜΙΝΗ (ΒΙΤΑΜΊΝΗ Β12)

Χρήσεις.

Απαραίτητη για την παραγωγή ενέργειας στα κύτταρα και για την καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος. Βοηθάει στη σύνθεση του γενετικού υλικού των λευκών και ερυθρών αιμοσφαιρίων και ενισχύει τη δράση του φολικού οξέος.

Πηγές

Βρίσκεται σε ικανοποιητική ποσότητα στα ζωικά συκώτια, στο σκουμπρί, στη σαρδέλα, στα μύδια και στα στρείδια.

Ανεπάρκεια

Μπορεί να προκύψει αναιμία, ναυτία, διάρροια, στομαχικά έλκη, μειωμένη μνήμη και μείωση των ερυθρών και λευκών αιμοσφαιρίων.

ΒΙΟΤΙΝΗ

Χρήσεις.

Είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη και την καλή υγεία των μαλλιών και των νυχιών. Επίσης είναι υπεύθυνη για την καλή λειτουργία του νευρικού και του ανοσοποιητικού συστήματος.

Πηγές.

Η μαγία μπύρας, τα ζωικά συκώτια, η σόγια, τα φουντούκια και τα αμύγδαλα έχουν επαρκή ποσότητα βιοτίνης.

Ανεπάρκεια.

Η ανεπάρκεια, αν και σπάνια, μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια μαλλιών, δερματίτιδες, κατάθλιψη και υπνηλία.